
Zoals vaak gebeurt op conventies, zullen de meeste games die ik op Gen Con 2022 heb gespeeld in de nabije toekomst worden uitgebracht, waardoor ik de kans krijg om ze van tevoren te bekijken.
De twee games die ik het leukst vond (waar ik op dit moment over kan praten) zijn Pracht Duel en Zeezout & Papier. Het vorige spel is van Bruno Cathala, Marc Andréen Ruimte Cowboysen de laatste uit Cathala, Theo Rivièreen Bombyx. Aangezien ik ook enthousiast ben over Sobek: 2 spelerseen Cathala en Sébastien Pauchon ontwerp dat Pandasaurus-spellen had op de show en niet te vergeten Cathala en Rivière’s Oh mijn breinnu uit 25e-eeuwse spellen, was dit evenement zo’n beetje een “Cathala Con” voor mij. Voor dit bericht zal ik me uitsluitend concentreren op het vorige spel.
Croc van Space Cowboys vertelde me dat Cathala contact had opgenomen met… Pracht ontwerper Marc André met een idee voor een versie van het spel voor alleen twee spelers – wat misschien vreemd lijkt gezien dat Pracht speelt al prima met twee spelers — maar André, misschien gezien het succes van 7 Wonders Duel, zei natuurlijk, laten we samenwerken. Space Cowboys wist niet eens van het project totdat de ontwerpers grotendeels klaar waren, maar ik weet zeker dat de uitgever er geen bezwaar tegen had om een spin-off-titel te krijgen voor de bestverkochte game in zijn catalogus.
Zoals bij de meeste spin-offs, Pracht Duel houdt zoveel mogelijk trouw aan Pracht zo mogelijk: Voer één actie uit meerdere per beurt; aan het einde van je beurt maximaal tien fiches in je voorraad hebben; verzamel kaarten van drie sterkteniveaus; reserveer een kaart door een goud te nemen. De drie belangrijkste verschillen zijn echter wat alles in de gameplay aandrijft en wat dit ontwerp aantrekkelijk maakt.
Instellen en klaar om te spelen
Eerst verzamel je tokens door ze uit een raster te halen, maximaal drie aangrenzende, niet-gouden tokens op een rij, kolom of diagonaal te nemen en ze vervolgens aan je reserve toe te voegen. Het raster bevat 25 fiches aan het begin van het spel: vier van elk van de vijf kleuren, drie goud en twee parels. Voor ongeveer de helft van de kaarten in het spel moet je een parel inleveren, dus je zult er constant om strijden. (Goud kan worden uitgegeven als een parel of als elke kleur.)
Terwijl spelers tokens uitgeven om kaarten te verwerven, plaatst u die tokens op de navulzak. Als iemand de keuzes op het bord niet leuk vindt – wat snel kan gebeuren omdat zowel lege velden als goud de nabijheid opbreken – kun je besluiten het bord aan te vullen voordat je tokens kiest voor je beurt. Wanneer je dit doet, krijgt de tegenstander een privilegefiche, weergegeven door een plastic scroll. Je schudt vervolgens alle fiches in de zak, neemt ze in een stapel in je hand en vult het bord opnieuw door in het midden te beginnen en de lijn naar buiten te volgen, waarbij je één fiche op elk leeg veld laat vallen. Na een vulling heb je meestal een goed gevulde ruimte met een paar afgelegen tokens, maar met veel minder tokens dan 25, omdat je er allebei wat in je reserve hebt.
Aan het begin van je beurt kun je een privilegefiche uitgeven om een niet-gouden fiche van het bord te pakken, daarna speel je je beurt zoals normaal. Als je tegenstander in één beurt twee parels of drie fiches van dezelfde kleur verzamelt, ontvang je een privilegefiche als compensatie voor de willekeurige plaatsing van de fiches die op hun pad is gevallen.
Het bord na een vulling
Ten tweede hebben sommige kaarten eenmalige speciale krachten die je krijgt als je ze speelt, dus je waardeert kaarten op complexere manieren dan Pracht kaarten met alleen een kleur en (mogelijk) punten. Deze bevoegdheden zijn:
• Verkrijg een privilegetoken.
• Neem een andere afslag.
• Neem een fiche in de kleur van deze kaart van het bord.
• Neem een niet-gouden fiche van de tegenstander.
Ik heb deze laatste kracht meerdere keren gebruikt tegen Candice in ons spel, en het is een geweldige kracht van twee fers die dient als aanval en als grondstof voor je volgende kaart. Als iemand duidelijk naar een bepaalde kaart toe werkt — en u kunt deze niet weg reserveren vanwege een gebrek aan goud op het bord (zoals u moeten een goud nemen om te reserveren) – dan kan het vegen van een token verwoestend zijn. Ze moeten misschien het bord opnieuw vullen om dat laatste token weer te krijgen, wat je een privilege-token geeft en ze uit het ritme haalt.
Ten derde, in plaats van spiegelen Prachtde drempel van 15 punten om het einde van het spel te bewerkstelligen, Pracht Duel geeft je drie overwinningsvoorwaarden – 10 punten in een enkele kleur, 20 punten in totaal of 10 kronen – en zodra je er een tegenkomt, win je.
Net als bij de toevoeging van eenmalige effecten, bemoeilijkt deze wijziging de manier waarop u kaarten waardeert. Naar alle waarschijnlijkheid zult u alles enigszins waarderen terwijl u uw opties open houdt en naar kansen zoekt, vooral omdat kronen op zichzelf al een overwinningsvoorwaarde zijn, maar ze kunnen u ook ergens anders naar de overwinning helpen. Wanneer je je derde kroon verwerft, neem je een van de tentoongestelde edelen en met zes kronen neem je een tweede edelman. Het spel bevat slechts vier edelen, en ze zijn 3 punten of 2 punten en een speciale kracht waard. Deze punten zijn niet gekleurd, dus ze helpen alleen bij de drempel van 20 punten, maar de bevoegdheden (een token stelen, een privilege nemen of een andere beurt nemen) zijn flexibel.
Mijn bezit, inclusief 20 overwinningspunten
In mijn spel met Candice racete ik relatief snel naar zes kronen – zoals in Pracht, de eerste focus ligt allemaal op het verzamelen van tokens totdat je genoeg kaarten hebt om verdere kaartverwerving te versnellen – toen reserveerde Candice een kaart met twee kronen, en ik was enigszins op drift gezien het gebrek aan kronen in de kaartenpool. Op een gegeven moment reserveerde ik een kleurloze 6-puntenkaart die acht witte kostte, en slaagde er toen in om nog een witte kaart te krijgen, waarmee ik een zwarte kaart kon krijgen die 4W3G kost, wat me een jokerkaart opleverde die ik wit maakte, en de 4 punten van die drie kaarten, samen met de 6 van de dichtstbijzijnde, bracht me op precies 20 punten, een totaal dat een paar beurten eerder nogal ver leek te zijn.
Zoals bedoeld, Pracht Duel weerspiegelt het gevoel van het originele spel, zoals het langzame vroege spel waarin je je basis vindt en uitzoekt op welke van de hoge kaarten je je moet richten, of de wens om een kaart te reserveren waar een tegenstander alleen maar naar kijkt om iets te zien beter worden onthuld. De ruimtelijke puzzel van de token-collectie is een welkome aanvulling, en het combineert goed met de kleuruithongering die je zou kunnen proberen op een tegenstander, waarbij je wacht met het uitgeven van tokens tot nadat ze het bord opnieuw hebben gevuld om het moeilijker te maken om te krijgen wat ze hebben. nodig hebben.
De parels voegen nog een rimpel toe aan de gameplay. Als je tegenstander een parel of goud mist, dan weet je welke kaarten momenteel ontoegankelijk voor hem zijn, waardoor je beter kunt bepalen welke kaarten hij heeft. zijn targeting als u ze eerst wilt verwerven of reserveren.
Gezien de kracht van zowel dit spel als 7 Wonders Duelik weet zeker dat andere ontwerpers graag zouden horen van Monsieur Cathala over eventuele ideeën die hij zou kunnen hebben om hun creaties te duelleren…
creatSource link